شهرمن- وحید حقیقی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد برق دانشگاه شهید بهشتی، پس از حدود ۱۰ سال تجربه تدریس و مشاوره در ۵ استان کشور، ایده ای خلاق ذهنش را مشغول کرد. خودش می گوید در آن سال ها به خاطر تجربیاتی که از شکست ها و پیروزی شاگردانم به دست آوردم و با خلاء های عمیقی که در نظام آموزشی وجود دارد مواجه شدم، ایده پانیکار را در ذهنم پرورش دادم و در نهایت در سال ۹۸ به همراه یک تیم فوق العاده خلاق و جسور شرکت ایده سازان هوشمند پانیک را تاسیس کردیم و اکنون به سمت بنا کردن آینده ای بهتر در حال حرکت هستیم.
در گفتگو با این جوان 31 ساله بیشتر با مدرسه کسب و کار پانیکار آشنا می شویم.
-نام پانیکار با چه انگیزه ای برای این پروژه انتخاب شد؟
ما در پاینکار یک بخش اصلی و ۷ بخش فرعی داریم که نام همهی این بخش ها از پانی+ کلمه ای مرتبط با محتوای آن بخش تشکیل شده است. پانی مخفف کلمات پرسونا، آموزش، نیروی پیش برنده و یادگیرندهی برتر است.
پرسونا به فرایند کشف استعداد و شناخت شخصیت کاربران و شخصیسازی کردن مسیر آموزش برای هرکاربر اشاره دارد.
آموزش در رابطه با آموزشهای مختلف سایت در سه حوزهی مهارتنرم (شکوفایی فردی)، تیم سازی و مهارت سخت است.
نیروی پیشبرنده در دو بخش سایت و گیم پانیکار لحاظ شده و هدف ما این است که با سنجش لحظه ای فعالیت کاربران، هم شرایط مناسب پیشبرد مسیرشان را فراهم کنیم و هم فعالیت آنها را از نظر کمی و کیفی با ابزار مناسب بسنجیم.
یادگیرنده ی برتر نیز در ارتباط با سه مرحله ای است که هر کاربر جهت خلق شگفتی در راستای تحقق اهدافش پشت سر می گذارد.
-پانیکار در چه سالی آغاز به کار کرد؟
ایده این مجموعه از چنیدین سال قبل شروع شد و مدت ها روی مفاهیم این فرایند کار شد و از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا به اینجا رسید. اما شروع رسمی مجموعه پانیکار سال 89 بود.
-فکر اولیه راه اندازی چنین مجموعه ای از کجا آمد؟
هر ایده ای از دل یک فقدان و خلاء در جامعه بیرون می آید و ایده ی پانیکار در جهت رفع این خلاء شکل گرفت. خلاء سیستمی که استعداد افراد را بشناسد و بر اساس استعداد هر شخص مهارت لازم را به او آموزش دهد و در نهایت برای به ثمر نشستن این فرایند و کسب درآمد افراد را همراهی کند و در کنارشان باشد.
-فاصله ایده تا عمل در کرمانشاه چقدر بود؟
شرایط مواجهه با کرونا برای تیم ما هم مخرب بود و هم سازنده. مخرب از این جهت که باعث شد فعالیت حضوری ما که با ۱۳ مدرسه در کرمانشاه و حدود ۳هزار دانش آموز شروع شده بود نیمه تمام بماند و سازنده به این دلیل که باعث شکل گیری فرآیند آنلاین پانیکار شد که بخش پرهزینه و دردسرساز کار ما بود.
بنابراین می توان گفت حدود ۲۱ ماه از شروع فعالیت شرکت تا ابتدای پاییز ۱۴۰۰ که محصول در اختیار جامعه قرار گرفت طول کشید.
-مجموعه شما چه ویژگی های شاخصی دارد؟
مجموعه ی ما یک محصول چند وجهی را پوشش می دهد که وجود بخش های مختلف و تکمیل شدن هر بخش از آن بسیاری از نیاز های نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۲۴ سال را پوشش می دهد تا آن ها را از یک یادگیرنده خام به یک یادگیرنده برتر تبدیل کند.
این بخش ها شامل، استعدادیابی، آموزش مهارت های نرم در هفت حوزه، گیم پانیکار، دورههای آموزشی در ۶ حوزه، آموزش دنیای کارمندی و کارآفرینی و آشنایی با مشاغل و ایجاد فضای آزمایشگاهی جهت ایجاد کسب و کار، آموزش تخصصی دنیای کارآفرینی از ایده تا عمل و هفت بخش جانبی است.
-لطفاً در خصوص فعالیت، اهداف و تعداد کارشناسان فعال در پانیکار صحبت کنید؟
در فرهنگ ژاپن واژه ای داریم به نام ایکیگای که به معنای (دلیل بودن) هست. آنها معتقدند هر فرد اگر پاسخ چهار سوال را بداند به ایکیگای خودش در زندگی رسیده است. به چه چیزی علاقه مند است؟ چه استعدادی دارد؟ از چه راهی می تواند به اطرافیان خدمت کند؟ و راه رسیدن به درآمدش چیست؟ اینها سؤالاتی هستند که فرد باید پاسخ آنها را بداند.
هدف مجموعه ما هم بر اساس این چهار سوال تعیین شده است و در این راستا تیمی ۵۲ نفره مشغول به فعالیت برای تحقق این هدف هستد. چهار نیرو در بخش برنامه نویسی سایت، ۱۰ نیرو در بخش گیم، 28 نیرو در بخش روانشناسی و ۱۰ نیرو که تنه اصلی شرکت هستند.
-مهمترین چالشهایی که با آن مواجهه هستید، چه مسائلی هستند؟
پیچیدگی تولید محتوا، عدم حمایت سازمان های دولتی جهت ایجاد موج اولیه از شهر کرمانشاه به سایر شهرها و کل کشور. مشکلات مالی به این دلیل که برای چنین ایده های بزرگ و چند وجهی تا زمانی که بخش بزرگی از کار به نتیجه نرسیده باشد سرمایه گذاران در قبال آن ریسک سرمایه گذاری را نمی پذیرند.
-آیا نتایج فعالیت پانیکار مطلوب بوده؟
در ۲۱ ماه گذشته بخش های مختلفی از طرح را برای جامعه کوچکی اجرا کردیم و از آنها بازخورد گرفتیم که این کار دردنیای کارآفرینی با عنوان mvp شناخته می شود. خوشبختانه در این زمینه بازخورد های مثبتی داشتیم و از نقطه نظر دوستان برلی رفع مشکلات استفاده کردیم.
همچنین با بررسی نقاط ضعف و قدرت شرکت های رقیب توانستیم خدمت مورد نظر را به بازار ارائه بدهیم.